Asiantuntijana Tuottavuuden tekijä – Onko ulkoistusmörkö todellinen?

Puhuttaessa tehtaan toimintojen ulkoistamisesta ulkopuoliselle palveluntarjoajalle, tämä saattaa joskus herättää pelkoa, jännittyneisyyttä ja negatiivisia ajatuksia yrityksen monella eri tasolla. Etenkin ulkoistustoimintaa koskevien työntekijöiden keskuudessa. Tämä on täysin normaalia, mutta onko tämä paljon puhuttu ”ulkoistusmörkö” todellinen?

Mikko Riepponen on työskennellyt Harjavallassa Quantin yksikössä vuodesta 2015 lähtien ja hän allekirjoittaa kokeneensa ulkoistuksen ainoastaan positiivisessa mielessä.  Todellisuudessa ulkoistus ei aina tarkoita työpaikkojen vähenemistä ja työolosuhteiden huonontumista, päinvastoin muutos voi tuoda mukanaan positiivista kehitystä eri osa-alueille.

Quant tarjoaa asiakkailleen nimenomaan ulkoistetun kunnossapidon laajan palvelutarjonnan mahdollisuuden ja on siksi kohdannut erilaisia ulkoistukseen liittyviä ajatuksia matkanvarrella. Quant tavoittelee aina tilannetta, jossa kunnossapito toiminnon ulkoistaminen koetaan sekä asiakkaan yritystoiminnan että henkilökunnan kannalta positiivisena ratkaisuna tulevaisuutta ajatellen.

On tärkeää että, niin yhteistyökumppanit keskenään, kuin myös henkilökunta pitävät yhtä ja luottavat uuteen yhdessä otettavaan askeleeseen. Näin yhteistyökumppanit pystyvät rakentamaan yhdessä vahvan kokonaisuuden, kommentoi Harjavallan aluejohtajana toimiva Petteri Särkiniemi.

Mikko on 32 vuotias kunnossapidon ammattilainen, keneltä löytyy avoin ja positiivinen asenne ulkoistusta kohtaan. Mikko siirtyi ulkoistuksen kautta uudelle työnantajalle vuonna 2015

”Olen viihtynyt Quantilla hyvin ja harjavalta on ollut minulle sijainniltaan hyvä paikka. Mielestäni siirtyminen uudelle työnantajalle on sujunut huomaamattomasti, mikä on mielestäni todella tärkeää.

Olen alusta asti viihtynyt työpaikallani hyvin, eikä mielipiteeni ole muuttunut matkanvarrella.  Esimieheni tuki ja hänen kanssaan tekemäni yhteistyö on ollut mutkatonta ja sujunut todella hyvin. Aloitimme noin vuosi sitten yhteistyön aliurakoitsijan kanssa, jonka jälkeen olen toiminut urakoitsijan kautta meille tulleelle työntekijälle esimiehenä. Olen osallistunut itsekin kenttätyöhön ja sen olen kokenut todella tehokkaaksi toimintatavaksi, näin pysytään ”ajanhermolla” tekemisestä ja on mahdollisuus tarttua heti työn suunnitteluun, näin työn teko pysyy tehokkaana ja saamme parhaan hyödyn irti. ”

Harjavallassa muutoksen tuulet jatkuivat syksyllä 2018, kun Quant Finland ja Sataservice yhdistivät voimansa.

”Tottakai yhdistyminen avaa aina kysymysmerkkejä, sitä ei varmasti voi kukaan kieltää; mitä muutoksia tulee tai miten homma jatkuu. Alusta asti minulla oli kuitenkin tunne, että tämä uusi askel on monellakin tapaa vain positiivinen asia ja lisää meidän yrityksen potenttiaalia monellakin tapaa.  Uusien työkavereiden kanssa jaetut ajatukset ja keskustelut ovat olleet mukavia, mitä heihin olen päässyt tähän asti tutustumaan. ”

Mikko uskoo yhdistymisen olevan posiviitinen askel niin yrityksen liiketoiminnan, kuin työntekijöidenkin kannalta

”En koe ”ulkoistusmörköä” mitenkään negatiivisena, vaan monellakin tapaa tämä lisää tekemisen laajuutta ja meidän kilpailukykyä markkinoilla.

Mielestäni tämä yhdistyminen on ollut positiivinen asia ja toivon, että myös sellaisena jatkuu. Toivon että saadaan yrityksestä sellainen, josta kaikki voi olla ylpeitä, puhalletaan yhteen hiileen! ”